Последните две десетилетия напълно преобърнаха начина на отглеждане на децата и заниманията у дома. Днес почти всяко домакинство разполага с поне няколко дигитални устройства, с които боравят не само възрастните, а и децата. Освен стандартния телевизор, към „занимателните“ джаджи се прибавят таблети, телефони, конзоли за игри и лаптопи, които се предоставят на малчуганите за свободно ползване във все по – ранен етап от тяхното развитие.

Според мнозина това е естествена тенденция, която само следва развитието и напредъка на хората. Не само това, голяма част от родителите смятат, че ранното запознаване с дигиталния свят помага на отрочетата им да са „в крак“ с прогреса и дори ги прави по – умни. В контекста на тази теория по телевизионните екрани и в онлайн пространството отдавна се предлагат специализирани канали и видеа за бебета и деца. Според създателите и поддръжниците им, съдържанието, което те предлагат насърчава детското развитие и подготвя мъниците за съвременния начин на живот.

От друга страна вече години наред учени, учители, психолози и лекари алармират за негативния ефект на екранирането върху интелектуалното, емоционално и физическо състояние на децата. Каква е истината за въздействието на дигиталните устройства върху децата, представляват ли заплаха за здравето и как да ограничим времето пред екраните? На тези и други въпроси ще отговорим в следващите редове!

Влияние на екранирането върху детското развитие

Дигиталното развитие е естествена част от човешката еволюция и прогрес, на която няма как да противодействаме. Но да не забравяме, че е важно да използваме този ценен ресурс по умен начин, за да се възползваме от позитивите и да ограничим негативите от употребата му!

Въпреки че непрестанно чуваме за отрицателното въздействие на електронните устройства и екранирането, като родители често сме изкушени да си спечелим малко спокойствие и тишина като дадем на децата телефон или таблет. За голяма част от възрастните това е стандартна практика, в която те не виждат нищо нередно.

Когато осъзнаят, че нещата не стоят точно така, обаче, родителите често се сблъскват с яростната реакция на отрочетата си, които вече са се пристрастили към екрана. Истината е, че колкото и добри причини да открием в ползва на електронните устройства, влиянието им върху ранното детско развитие може да бъде катастрофално.

Потенциални ползи

Някои хора възприемат времето пред монитора като начин за придобиване на нови знания и умения, учене на езици и интелектуално развитие. Именно това е основната рекламна стратегия на създателите на специализирани бебешки програми и предавания. Според тях ежедневното гледане на образователни видеа още преди 2 – годишна възраст помага за обогатяване на речниковия запас на бебетата и усъвършенства говорните им умения. Освен това се смята, че кратките видеа с определена тематика могат да подпомогнат развитието на причинно – следствените връзки, аналитичните способности и социалните умения на малките деца.

За съжаление видимия ефект върху детското развитие и редица научни изследвания опровергават тези твърдения и доказват, че ранното излагане на екрани не само не ускорява развитието, а може да има точно обратен ефект.

Според едно изследване ежедневното гледане на 1 час бебешки видеа при деца под 24 – месечна възраст не води до научаване на повече думи и подобряване на говорните умения. Различни данни сочат, че редовната експозиция на екран при мъниците осезаемо повишава риска от късно проговаряне, затруднения в общуването и когнитивното развитие. В друго проучване става ясно, че гледането на чуждоезични води до затруднено научаване на родния език. В допълнение, учените откриват физиологични показатели, които доказват, че екранирането вреди на детското здраве.

Защо екраните представляват здравен риск

Освен непрестанния приток на всякаква информация, екраните вървят ръка за ръка и със солидна доза електромагнитна радиация (ЕМР). Пренасищането на мозъка със звукови и визуални стимули уврежда нервната система и вреди на психо – емоционалното здраве. В същото време електромагнитното облъчване провокира клетъчни изменения и здравословни проблеми.

Този негативен ефект е значително по – осезаем при бебетата и малките деца, чиито органи и системи все още са в етап на развитие и съзряване. Поради по – ниската плътност на кожата, мускулите  и костната система детският организъм поглъща в пъти по – голяма доза ЕМР.

Какво се случва с мозъка

Екраните са източници на синя светлина, която влияе върху секрецията на някои хормони. При попадането си в очите, тази светлина нарушава производството на мелатонин (хормон на съня) и кортизол и нарушава циркадните ритми. Това се отразява както върху естествения цикъл сън – будуване, така и върху нервната система.

В същото време видеата, предназначени за най – малките са наситени с бързо – сменящи се сцени, ярки цветове, динамични картини и голям брой герои, които объркват бебешкия мозък. Това води до превъзбуждане на нервната система и неправилно функциониране на мозъка.

Само няколко седмици са достатъчни, за да се забележи, че след взиране в екрана малкото дете е видимо по – неспокойно, раздразнително и разконцентрирано. С течение на времето започват да се наблюдават и трудности със заспиването, проблемен сън, умора през дена.

Няколко научни изследвания установяват, че прекомерното екраниране води до увреждания на сивото и бялото мозъчно вещество. При някои хора този ефект се задейства след едва два часа взиране в екрана. В дългосрочен план това може да доведе до сериозно нарушаване на когнитивната функция.

Психо – емоционално здраве

Свръхстимулацията на нервната система при бебетата и малките деца може да доведе до сериозни психо – емоционални проблеми. Известно е, че около ¼ от малчуганите, които ежедневно гледат телевизия или друго електронно устройство в ранна детска възраст развиват поведенчески проблеми. Някои от най – често срещаните състояние при децата, провокирани от екраниране, са ADHD, депресия, агресия, променливо настроение, нервни сривове, панически атаки.

Хроничен физиологичен стрес

Според множество изследвания системното излагане на нискоенергийни ЕМП води до физиологични изменения. Нейонизиращата радиация провокира акумулиране на свободни радикали и повишава нивата на оксидативен стрес. Това задейства механизми на клетъчно окисление в организма, които са предпоставка за развитие на болестотворни процеси, в това число образуване на карциноми.

Системният стрес отключва системни нарушения, които започват да се проявяват от най – ранна детска възраст и персистират в годините напред. Някои от съвременните проблеми, с които днешните деца се сблъскват в следствие на хроничен стрес, провокиран и от електронните устройства са:

  • Затлъстяване
  • Метаболитен синдром
  • Хипертония
  • Хормонален дисбаланс

Редица проучвания доказват, че децата, които са били изложени на ЕМР по време на феталното си развитие или в периода на растеж са много по – застрашени от левкемия и някои видове мозъчни тумори. Повече за влиянието на нейонизиращото лъчение върху здравето на бебетата и децата можете да прочетете в нашия блог.

Как да ограничим времето пред екрана при децата

Една от най – важните задачи на съвременните родители е да запознаят децата си с дигиталните устройства и екраните възможно най – късно в тяхното развитие. Множество лекари и учени препоръчват това да се случи най – рано след 2 – 3 годишна възраст. За целта ще се наложи да заложите на старомодните методи за ранно детско развитие, като разходки сред природата, игри у дома и на открито, творчески занимания, четене на книги.

Ако все пак детето ви вече е запознато с екрана, тогава е най – добре да сведете времето за гледане на видеа и игри до минимум. При бебетата и малките деца това е много по – лесно, тъй като контролът на ситуацията е главно в родителите. Започнете постепенно и наложете ясни и стриктни правила, които всички у дома да спазвате. Бъдете постоянни в действията си и скоро положителните резултати ще са налице!

Не забравяйте да обезопасите дома си и да минимизирате електромагнитното облъчване в спалнята и детската стая! По този начин ще избегнете негативния ефект на ЕМР и ще подобрите качеството на живот на цялото си семейство. Тук можете да намерите висококачествени продукти за защита от електромагнитни полета.

Източници

Zimmerman FJ, Christakis DA, Meltzoff AN. Associations between media viewing and language development in children under age 2 years. J Pediatr. 2007 Oct;151(4):364-8. doi: 10.1016/j.jpeds.2007.04.071. Epub 2007 Aug 7. PMID: 17889070.

Canadian Paediatric Society, Digital Health Task Force, Ottawa, Ontario. Screen time and young children: Promoting health and development in a digital world. Paediatr Child Health. 2017 Nov;22(8):461-477. doi: 10.1093/pch/pxx123. Epub 2017 Oct 9. Erratum in: Paediatr Child Health. 2018 Feb;23 (1):83. PMID: 29601064; PMCID: PMC5823000.

DeLoache, J. S., Chiong, C., Sherman, K., Islam, N., Vanderborght, M., Troseth, G. L., Strouse, G. A., & O’Doherty, K. (2010). Do Babies Learn From Baby Media? Psychological Science, 21(11).

Sage C, Burgio E. Electromagnetic Fields, Pulsed Radiofrequency Radiation, and Epigenetics: How Wireless Technologies May Affect Childhood Development. Child Dev. 2018 Jan;89(1):129-136. doi: 10.1111/cdev.12824. Epub 2017 May 15. PMID: 28504324.

Kheifets L, Repacholi M, Saunders R, van Deventer E. The sensitivity of children to electromagnetic fields. Pediatrics. 2005 Aug;116(2):e303-13. doi: 10.1542/peds.2004-2541. PMID: 16061584.